Нормативні та методичні матеріали




Методичні рекомендації щодо вивчення математики у 2014/2015 навчальному році

У 2014/2015 навчальному році вивчення математики в загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами, надрукованими у посібнику «Збірник програм з математики для допрофільної підготовки і профільного навчання» (Харків : Ранок, 2011), розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua.
Програмно-методичні матеріали щодо вивчення курсу математики (орієнтовне календарне планування для загальноосвітніх та профільних класів, завдання для підсумкового тематичного оцінювання) — в Інформаційних збірниках МОН № 13–14, 2006–2009 рр., журналі «Математика в школі» (№ 6, 2006–2009 рр.), журналі «Математика в школі» № 6, 7–8 2011 р., «Математика в школах України» № 19–21 2011 р., № 22–24 2012 р., газеті «Математика» № 26–27, 46–47 2011 р., № 29–31 2012 р.
Звертаємо увагу вчителів на:
–  удосконалення підготовки та проведення уроків математики з використанням активних форм організації діяльності учнів;
–  диференційоване навчання та індивідуальну роботу з учнями;
–  використання нових інформаційних технологій у поєднанні з традиційними засобами навчання;
–  практичну спрямованість навчання математики;
–  моделювання життєвих ситуацій;
–  аналіз кількісних даних, що представлені у різних формах;
–  відсоткові розрахунки;
–  пропорційні відношення;
–  дії з дробами;
–  розвиток логічного та креативного мислення.
Методичну роботу з педагогічними кадрами спрямовувати на:
–  підвищення кваліфікації та професійної майстерності кожного педагогічного працівника, розвиток творчого потенціалу педагогічних колективів, досягнення позитивних результатів навчального процесу;
–  формування інноваційної культури вчителя математики;
–  удосконалення підготовки та проведення уроків математики з використанням активних форм організації діяльності учнів;
–  використання новітніх інформаційних технологій, електронних підручників, програмних засобів навчання;
–  активізацію роботи з молодими вчителями математики;
–  вивчення та розповсюдження перспективного педагогічного досвіду.
Звертаємо особливу увагу, що відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 02.08.2012 р. № 882 «Про використання навчально-методичної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах» загальноосвітні навчальні заклади мають право використовувати в організації навчально‑виховного процесу лише навчальні програми, підручники та навчально-методичні посібники, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, схвалені відповідною комісією науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.
Вимоги до перевірки зошитів регламентуються методичним листом Міністерства освіти і науки України від 27.12.2000 р. № 1/9-529 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5–11 класах» (окрім кількості контрольних робіт).
Вимоги щодо обсягу домашніх завдань регламентуються методичним листом Міністерства освіти і науки України від 29.10.2007 р. № 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів».
Обсяг домашніх завдань з усіх предметів має бути таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували — 4 години.
Вимоги до ведення класного журналу
Тематичному оцінюванню навчальних досягнень підлягають основні результати вивчення теми (розділу). Під час вивчення кожної теми вчитель підтримує зворотній зв’язок з учнями через: поточне оцінювання, перевірку виконання домашніх завдань, ведення зошита, проведення діагностичної самостійної роботи (25–45 хвилин), 1–2 коротких самостійних робіт (10–15 хвилин), письмової контрольної роботи (бажано з використанням тестових технологій).
Після закінчення вивчення теми рекомендуємо провести урок узагальнення знань, умінь і навичок та урок корекції знань, умінь і навичок (після контрольної роботи).
Тематична оцінка виставляється за результатами опанування учнями матеріалу теми протягом її вивчення з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (самостійних, контрольних робіт) та навчальної активності учнів (але не середнє арифметичне всіх оцінок, а враховуючи динаміку особистих навчальних досягнень кожного учня під час вивчення теми).
Інтернет-ресурси для вчителів математики:
http://www.mon.gov.ua — Міністерство освіти і науки України
http://www.teacher.at.ua — Методична скарбничка
http://sites.google.com/site/matematikaonlajn — Математика в школі онлайн
http://www.matholymp.org.ua — Математичний олімпіадний рух
http://www.math.ru — Матеріали з математики в Єдиній колекції цифрових освітніх ресурсів
http://www.bymath.net — Вся елементарна математика
http://www.formula.co.ua — Математика для школи
http://www.problems.ru — Задачі (допомога при підготовці гуртків та факультативних занять у школі)
http://www.olimpiada.ru — Математичні олімпіади для школярів
http://www.kvant.info; http://kvant.mccme.ru — Науково-популярний фізико-математичний журнал «Квант»
http://www.ukrtym.blogspot.com/ — Турнір юних математиків
http://www.etudes.ru — Математичні етюди
http://mathworld.ru/about — Світ математики
http://yroki.at.ua/ — Творчий вчитель математики
http://metodportal.net/ — Методичний портал
http://mysl.lviv.ua/ — Країна міркувань
http://www.testmath.com.ua/ — Вивчаємо математику
http://zadachi.mccme.ru/ — Задачі
http://matematika-na5.narod.ru/ — Математика — на 5!
http://www.igraza.ru/ — Ігри, ребуси, загадки
http://www.golovolomka.hobby.ru — Головоломки, логічні задачі
http://www.danetka.ru/cgi-bin/main.pl — Граємо в логічну гру «Ситуації»

Основні завдання на 2014 - 2015 н.р.
Адміністрації ПТНЗ, керівникам методичних об’єднань:
1. Спрямовувати  діяльність  методичного  об’єднання  на підвищення  ефективності  навчального  процесу,  упровадження  новітніх технологій,  використання   професійно значимого навчального матеріалу.
2. На  засіданнях МО  розглядати  результативність  упровадження викладачами інноваційних технологій у навчальний процес.
3.    Забезпечення  ПТНЗ  фаховими періодичними  виданнями,  здійснення оновлення  фонду бібліотек  сучасною  навчально-методичною,  науково-популярною  та довідковою літературою з природничих наук. 
4.Забезпечення своєчасного проходження курсів підвищення кваліфікації вчителів  відповідно до плану, а також підвищення методичного рівня викладачів протягом атестаційного періоду (відвідування і прийняття участі у майстер-класах, вебінарах, науково-практичних конференціях, друк у періодичних та фахових виданнях)
5.  Активізувати  участь  учнів  у  Міжнародному  математичному  інтерактивному учнівському  конкурсі  «КЕНГУРУ»  та  науково-дослідну  діяльність  учнів  з проблем  енергозбереження  та  раціонального  використання  природних енергетичних ресурсів;






Положення про вимоги щодо ведення та перевірки зошитів з математики в загальноосвітніх навчальних закладах
 I.  Загальні положення
1.1.         Дане Положення розроблено на підставі листа МОН України №1/9-529 від 27.12.2000р «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах», наказу МОН України №371 від 05.05.2008р. «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти».
1.2.         Положення визначає основні організаційні засади, порядок ведення та перевірки зошитів з математики.
1.3.         Ведення зошитів з математики учнями навчальних закладів з 5-го по 11-й клас є обов’язковим.
1.4.         У зошитах виконуються письмові класні, домашні та контрольні роботи .
 II.  Види письмових робіт учнів
2.1.    Основними видами класних і домашніх письмових робіт учнів є :
•         вправи та задачі з математики;
•         складання аналітичних та узагальнюючих таблиць, схем;
•         самостійні та контрольні роботи.
2.2.       Форми поточних та підсумкових письмових робіт:
•         контрольні роботи з різнорівневими завданнями;
•         контрольні роботи в тестовій формі;
•         комбіновані контрольні роботи;
•         самостійні роботи.
Поточні контрольні роботи мають на меті перевірку засвоєння вивченого програмового матеріалу. Зміст та кількість робіт визначається вчителем з урахуванням складності матеріалу, кількості годин на його вивчення, а також здібностей учнів класу.
Для проведення поточних контрольних робіт учитель може використовувати цілий урок або його частину.
Підсумкові контрольні роботи проводяться після вивчення найбільш значущих тем у відповідності до календарно-тематичного планування вчителя та згідно з Програмою.
Підсумкові контрольні роботи проводяться в кінці семестру, року.
Кількість, характер самостійних робіт та час, відведений на їх проведення, визначається вчителем.
 ІІІ. Кількість і призначення учнівських зошитів
 3.1. Для виконання класних і домашних робіт учні повинні мати таку кількість зошитів:
•  з математики 5 — 6 класи - два зошити;
•  з алгебри 7-9 класи - два зошити;
•  з алгебри та початків аналізу 10-11 класи - один зошит;
•  з геометрії 7-11 класи - один зошит.
3.2. Для контрольних робіт з математики передбачаються окремі зошити, які зберігаються в навчальному закладі протягом навчального року. В них виконуються контрольні та корекційні роботи:
в 5-6 класах - 1 зошит для контрольных робіт з математики;
в 7-11 класах - 2 зошити, з них один для контрольних робіт з алгебри (алгебри та початків аналізу) і один для контрольних робіт з геометрії.
3.3.          В разі використання зошитів з друкованою основою для перевірки навчальних досягнень учнів, вчитель повинен зберігати використані варіанти протягом навчального року.
3.4.          Самостійні роботи з математики учні можуть виконувати в робочих зошитах, в зошитах з друкованою основою, або на окремих аркушах.
 IV. Порядок ведення зошитів з математики
 Усі записи в зошитах учні виконують з дотриманням таких вимог:
4.1.         Писати охайно, розбірливим почерком, синім чорнилом.
4.2.         Оформлення титульної сторінки зошита :   
Зошит
для робіт з математики(алгебри, алгебри та початків аналізу, геометрії)
учня(учениці)_______ А класу
спеціалізованої школи №23
Прізвище та ім’я (в родовому відмінку)
4.3.         Зберігати поля з зовнішньої сторони.
4.4.         Вказувати дату виконання роботи : число цифрами, а місяць прописом.
4.5.         Вказувати, де виконується робота (класна чи домашня). Позначати номер вправи, задачі.
4.6.         Між останнім рядком даної письмової роботи та наступною роботою пропускати 4 клітини .
4.7.         Креслення виконуються олівцем (у випадку необхідності - із застосуванням лінійки та циркуля), а умовні позначення до них підписуються ручкою.
4.8.         Невірні написи: літера, число чи знак закреслювати похилою лінією, частину слова, слово, вираз - тонкою горизонтальною лінією; угорі над виправленням надписується необхідна літера, слово, вираз; не виділяти невірні записи дужками. При виправленні не використовувати коректор.
  V. Порядок перевірки письмових робіт учителями
 5.1.        Зошити учнів, в яких виконуються класні та домашні роботи,
перевіряються:
•        з математики в 5 та 6 класах – один раз на тиждень у кожного учня (кількість перевірених робіт – не менше однієї на вибір вчителя);
•        в   7-9   класах   -   один   раз   на   два  тижні   у   кожного   учня (кількість перевірених робіт – не менше двох на вибір вчителя);
•        в   10-11    класах   -   один   раз   на   місяць  у   кожного   учня (кількість перевірених робіт – не менше двох на вибір вчителя).
 Вчителі не повинні обмежуватись лише власною перевіркою виконання учнівських робіт, а мають практикувати самоперевірку, взаємоперевірку, формуючи тим самим в учнів потребу здійснювати самоконтроль.
Вчитель також може перевіряти і оцінювати частину письмової роботи (задачу, вправу, побудову графіка тощо).
Оцінка за ведення зошитів з математики виставляється до класного журналу наприкінці вивчення кожної теми, але не менше, ніж один раз на місяць. До уваги береться наявність і правильність виконання класних і домашніх робіт, оцінки за поточну перевірку зошитів, охайність ведення зошитів.
5.2.          Всі види контрольних робіт з математики перевіряються у всіх учнів.
5.3.          Перевірка контрольних робіт учителем здійснюється в термін до наступного уроку.
5.4.          У роботах, що перевіряються, вчитель позначає і виправляє допущені помилки, керуючись наступним:
 •        при перевірці зошитів і контрольних робіт з математики тільки підкреслює і виправляє допущену помилку.
•        підкреслення і виправлення помилок здійснюється вчителем лише червоними чорнилами;
•        при виставленні балу за роботу вчитель керується критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів відповідно до наказу МОН України №371 від 05.05.2008р. «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти».
5.5.      Результати контрольних, самостійних робіт обов’язково заносяться  до класного журналу.
За класні і домашні письмові роботи в журнал виставляються бали на вибір учителя.


5.6.       Після перевірки письмових робіт (контрольних робіт з різнорівневими завданнями, контрольних робіт у тестовій формі, комбінованих контрольних робіт) в контрольних зошитах проводиться корекційна робота.

Немає коментарів:

Дописати коментар